fbpx

Onzorgvuldige communicatie, ik word er chagrijnig van. Dat viel zelfs Anne-Marie op, die mijn columns checkt op spelfouten. Ze vond de eerste versie van deze column negatief en donker. Het zit me dus hoog, die onzorgvuldigheid in communicatie en de gevolgen die het kan hebben. Tijd voor een uitleg! Onze locaties staan veel in de schijnwerpers en daar zijn we blij mee. Maar het trekt ook de aandacht van vele betrokkenen; van overheden tot opdrachtgevers, van trouwe fans tot toevallige passanten. Meestal is die aandacht fijn en hartverwarmend, en leren we van alle op- en aanmerkingen. Maar als er onjuiste informatie gedeeld wordt, is het een ander verhaal. De pers heeft dan ineens veel invloed op de meningsvorming van de toevallige lezer en/of potentiële opdrachtgever. Zoveel invloed zelfs dat het leidt tot dalende omzetten!

ZORGVULDIG RESTAUREREN

In de Mariënhof zijn we tot en met april 2018 druk bezig het monument te restaureren en weer in alle pracht terug te geven aan de stad. Het pand wordt er nog mooier van. Alles is perfect voorbereid en met de aannemer is afgesproken dat als er gasten zijn, er geen werkzaamheden worden uitgevoerd die geluidsoverlast veroorzaken. Er worden met het leidekken zelfs speciale hamertjes gebruikt die weinig geluid maken. En we hebben de tuin aangepast zodat de bouwkeet niet in het zicht staat. Alles om de gast en omwonenden te ontzien. We kiezen bewust voor een restauratie die gefaseerd wordt uitgevoerd omdat we liever niet acht maanden volledig dicht gaan. De steigers staan er maar tijdelijk en de meeste werkzaamheden zullen geleidelijk worden uitgevoerd om geen overlast te veroorzaken en het zicht te belemmeren. Het was dus even schrikken toen we in de Amersfoortse Courant lazen dat de Mariënhof de komende jaren gerestaureerd zou worden met daarbij een foto van onze oude dame in de steigers. Die foto insinueert dat de Mariënhof jaren in de steigers zal staan. En dat zorgt voor onrust en vragen bij onze opdrachtgevers. En om het nog erger te maken; dit soort nieuwsberichten worden een-op-een overgenomen door talloze andere (vaak social) media met als gevolg dat de onjuiste informatie tig keer gedeeld wordt.

ZORGVULDIGE COMMUNICATIE

Natuurlijk heeft zo’n artikel invloed op de markt en dus de hoeveelheid aanvragen. Wat we ook beloven of communiceren, blijkbaar denken opdrachtgevers: ‘Ik sla even over en als de steigers weg zijn boek ik weer.’ Heel frustrerend dat we ondanks onze zorgvuldige communicatie toch te weinig invloed hebben op dat wat er in de media verschijnt. Gelukkig schrijf ik regelmatig een column waarin ik een en ander kan ophelderen. Dus ik zou zeggen; delen maar. En ja journalisten, jullie ook! Waar rook is, is echt niet altijd vuur.

TIPS

  1. Zorg dat je voorbereid het gesprek met een journalist in gaat. Dus als je wordt gebeld voor een telefonisch interview altijd zeggen dat je terugbelt zodat je nog even de tijd hebt om je voor te bereiden.
  2. Bouw een oprechte en open relatie op met journalisten.
  3. Laat maar 1 persoon communiceren met de pers.
  4. Zorg dat je altijd up to date fotomateriaal tot je beschikking hebt.