Publicatie in Nijmegen business

In september 2018 verscheen in Nijmegen Business het artikel ”Er waait een frisse wind over Landgoed Brakkesteyn”. Voor dit artikel is Kees Aalbers geïnterviewd over de exploitatie van Landgoed Brakkesteyn door The Attention Group en de plannen voor de toekomst. Lees het hele artikel hieronder of in PDF variant.

Er waait een frisse wind over Landgoed Brakkesteyn 

Iedereen in Nijmegen kent het wel: Landgoed Brakkesteyn, met het daar gevestigde restaurant Beau. Je hebt er ongetwijfeld weleens gegeten, gewandeld, vergaderd, feest gevierd of bent er simpelweg langsgewandeld. Kortom, een begrip in Nijmegen. Maar dan wel een begrip dat toe is aan een frisse wind, aldus Kees Aalbers. “Het restaurant bestaat al zo’n vijftig jaar en eigenlijk kom ik er ook al bijna zo lang”, vertelt Kees. “Ik ben goed bevriend met de vorige eigenaar, Rob Adriaanse, kwam hier vroeger al veel over de vloer en heb hier zelfs nog gewerkt.” Toen Rob op zoek ging naar iemand die Landgoed Brakkesteyn, met het bijbehorende restaurant Beau, van hem over kon nemen, kwam hij dan ook snel bij Kees terecht. “Horeca is sowieso mijn ding, maar ik moest hier wel even over nadenken. Het is immers een flink project. Maar toen mijn broer en zijn compagnon, die samen The Attention Group runnen, aangaven dat ze dit nieuwe avontuur wel samen met mij aan wilden gaan, was de knoop snel doorgehakt.”

A la carte en events

Per 1 september is de exploitatie van het landgoed in handen van Kees en The Attention Group. “En de bedoeling is om zo snel mogelijk een frisse wind door het bedrijf te laten waaien. Het pand is prachtig en de locatie is perfect, maar er mag wel wat nieuwe energie in gepompt worden. En dat moet ook zeker lukken als we het de aandacht geven die het verdient.” Dit betekent onder andere dat er goed gekeken gaat worden naar de functies van de diverse ruimtes. “Het à la carte gebeuren heeft tot nu toe eigenlijk altijd de grotere bijeenkomsten in de weg gezeten en vice versa. Beide blijven bestaan, maar ze moeten niet meer door elkaar gaan lopen. Vandaar dat we voor events meer de focus gaan leggen op het Koetshuis en ook de vergaderzalen boven het restaurant krijgen een opfrisbeurt, zodat ze voortaan volledig voldoen aan de huidige maatstaven. De drie appartementen in het Koetshuis willen we bovendien beter in de markt zetten.”

Drempels wegnemen

Het restaurant blijft gewoon het vertrouwde à la carte restaurant met veelal dezelfde gerechten op de kaart. “Maar we gaan wel kritisch naar de prijzen kijken, die kunnen best wat omlaag om Beau voor een nog breder publiek aantrekkelijk te maken. Die enorme oprijlaan naar het restaurant is weliswaar prachtig, maar vormt voor sommigen toch een drempel uit angst voor een te chique aangelegenheid. Wij willen nu juist uitdragen dat iedereen hier welkom is om heerlijk een hapje te komen eten en dat dat echt niet duurder hoeft te zijn dan elders in de stad.” Maar wat er ook gebeurt, aan de kwaliteit wordt niet getornd. “Net zo min als aan de gastvrijheid, beide aspecten staan hier zeer hoog in het vaandel. Gasten moeten zich hier ten alle tijden welkom voelen en wat ze geserveerd krijgen, of het nu lunch, diner of gewoon een wijntje op het terras is, moet goed zijn.” Overigens is Beau voortaan op maandag en dinsdag gesloten voor à la carte gasten. “Juist om die kwaliteit de rest van de week te kunnen waarborgen.”

De eerste veranderingen

Hoewel de veranderingen in het begin niet al te drastisch zullen zijn, hoopt Kees wel dat gasten nog voor het eind van dit jaar iets zullen merken van die frisse wind. “Een van de eerste dingen waarmee we aan de slag gaan, is het Koetshuis. Daar willen we een serre aanbouwen zodat het ook in de winter de perfecte locatie is voor events. Daarnaast willen we op zondag een nieuw concept introduceren: de Lazy Sunday, waarbij iedereen welkom is om te komen genieten. Van stelletjes tot complete gezinnen en ook die mensen die hier toevallig voorbij komen fietsen. Want we zijn er echt voor iedereen.”